příspěvková organizace

Ve dne 21. 6. se žáci gymnázia zúčastnili divadelního představení Divoká kachna. Toto nadčasové rodinné drama mě upoutalo hned při vstupu do Arény. Styl, ve kterém byla scéna vytvořena, se dá jednoduše popsat jedním slovem. Ikea. Ve vzduchu se vznášel dojem spokojeného rodinného hnízdečka, ale také nečekaně moderní bydlení dnešní rodiny. Hra se tak stává atraktivnější i pro mladší diváky.  Obývací pokoj byl doplněn o důmyslně zřízený balkon, který byl herci plně využíván a dodával scéně na skutečnosti. Dalším netradičním zákoutím se stala pro diváky půda, kde se nacházela ukrytá divoká kachna a jiné poklady lesa. Půdní prostor byl pro diváka neznámý, neboť do této části divák nedohlédl, avšak o to více to bylo přitažlivější místo pro duše sledujících, které tak mohly nechat plně rozvinout svou fantazii.

Hra začínající výjevem rodinné idylky a štěstí v divákovi vzbuzuje pocit nastrojenosti a nepřirozenosti. Není také divu, když tuto rodinu drží pohromadě jen všudypřítomná lež a vše v té chvíli přítomné byla jen dočasná iluze. Láska třpytící se okolo rodiny Ekdalových a jejich dcery Hedviky pohasíná po návštěvě Ekdalova přítele Gregerse Werleho. Gregers Werle svým zvučným tónem hlasu přesekává pouto štěstí Ekdalovy rodiny, jakmile svému příteli prozradí pravdu o jeho manželce. Ten prostřednictvím této informace začíná pochybovat i o svém otcovství. Zde graduje hlavní myšlenka Ibsenova díla, zda žít šťastně ve lži, či nešťastně v pravdě? Ekdalovo chování se zcela otáčí a z milého živitele rodiny se stává sobecký muž snažící se co nejrychleji utéci před pravdou. Atmosféra houstne a chování všech se mění kromě výjimečné Hedviky, která statečně čelí světu dospělých a zmateně se snaží pochopit náhlou situaci. Žít s kostlivcem ve skříni nelze a důkazem toho je také sebevražda Hedviky, což byl špatně zvolený důkaz o její lásce k otci.  Ztvárněné vztahy mezi rodinou nikdy nebudou passé a díky originálnímu zasazení děje do moderní doby mohl každý divák propadnout do osudu postav a popřemýšlet nad tak kontroverzním tématem, jako je pravda a lež.

Lenka Miková, septima

 

image1