• 21.10.2019
  • Lukáš Váňa

Koncert Janáčkovy filharmonie - hudební rytmy jihu

Janáčkova filharmonie ve čtvrtek 10. října 2019 představila program s názvem Hudební rytmy Jihu. Moderátorské funkce se zhostila zkušená Martina Kociánová a sólových houslových partů houslistka Olga Šroubková, provedení řídil venezuelsko-americký dirigent Ilyich Rivas.

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Jelikož Janáčkova filharmonie zajistila pro mladé posluchače dotaci na dopravu, využili jsme této nabídky a vypravili hned dva autobusy žáků naší školy. Populárně-naučné koncerty s průvodcem se v Ostravě tradičně těší velké oblibě. Martinu Kociánovou má většina posluchačů v podvědomí patrně jako známou a oblíbenou „zprávařku“, její životopis však uvádí mnoho zkušeností i v muzikálové či operní branži.

V úvodu zazněla skladba Ástor Piazzolla z Argentiny z jeho nejslavnějšího cyklu Čtvero ročních dob v Buenos Aires. Jeho Léto přišla za doprovodu Janáčkovy filharmonie zahrát houslistka Olga Šroubková. Tato sympatická mladá dáma se stala vůbec první houslistkou v historii České filharmonie, která nese titul koncertního mistra. V díle jsme slyšeli analogie na slavnou skladbu Vivaldiho, kterou žáci dobře znají.

Poté zaznělo rozpálené Mambo z Bernsteinova muzikálu West Side Story, který je kulturní Ostravou již netrpělivě očekáván jako premiérový hit sezóny Národního divadla moravskoslezského.

V dalším díle se na pódium vrátila houslistka Olga Šroubková, jež přednesla Introdukci a tarantellu Pabla de Sarasate. I v této virtuózně koncipované skladbě houslistka potvrdila svůj mimořádný talent.  

Nemohla také chybět nejslavnější opera s jižními rytmy – Bizetova Carmen. Z její nestárnoucí hudby zazněla pochopitelně Habanera.

Závěr patřil Maurici Ravelovi a jeho Boleru. Notoricky známé šestnáctitaktové téma, jež se opakuje v neměnném rytmu, tempu, intonaci a harmonii, leč s neustálým pozvolným dynamickým stupňováním a proměnlivou instrumentací, bylo hudebním vyvrcholením koncertu.

Mgr. Helena Kozlová