• 9.6.2025
  • Lukáš Váňa
  • 12×

Minimaturitní práce třídy kvarty

Na mnoha gymnáziích se žáci kvarty každoročně setkávají s náročnou, ale zároveň mimořádně přínosnou výzvou: tvorbou minimaturitní práce z vybraného oboru. Tento projekt, který zpravidla završuje studium na nižším gymnáziu, má nejen symbolický význam, představuje jakousi „malou maturitu“, ale také velmi praktický cíl: připravit kvartány na studium na vyšším stupni gymnázia, kde se očekává větší míra samostatnosti, odpovědnosti a hlubšího zájmu o poznání. Minimaturitní práce rozvíjí u žáků dovednosti, které jsou klíčové pro jejich další vzdělávání: kritické myšlení, schopnost vyhledávat a zpracovávat informace, formulovat výzkumné otázky, argumentovat a prezentovat výsledky. Důležitou součástí celého procesu je badatelský přístup. Konzultanti své žáky vedou k tomu, aby se neomezili jen na přepis informací z?internetu nebo encyklopedií, ale aby zkusili klást vlastní otázky a hledat na ně ty správné odpovědi, ať už prostřednictvím experimentu, rozhovoru, ankety, analýzy textu či dotazníkového šetření. Zároveň se učí pracovat s odbornou literaturou, správně citovat zdroje a dodržovat základní pravidla vědecké práce. Konzultanti pomáhají svým svěřencům nejen odborně, ale i organizačně. Učí je rozvrhnout si čas, stanovit si cíle, rozpoznat chyby a posunout se dál. Soustavná celoroční činnost je zakončena nejen odevzdáním písemné části, ale i ústní obhajobou před komisí a spolužáky, která se u nás konala v pátek 6. června. Pro mnohé je to první zkušenost s vystupováním před publikem, s formulací vlastního odborného stanoviska a s reakcemi na otázky a připomínky. Minimaturitní práce není jen formální zakončením třídy kvarty. Je to zároveň startovní čára pro další čtyři roky studia na vyšším gymnáziu, v mnoha případech právě tato práce vzbudí hlubší zájem o určitou oblast, která se později může stát i budoucím studijním či profesním zaměřením.

Minimaturitní práce žáků kvarty nejsou jen školní povinností. Jsou důležitým mezníkem ve vzdělávací cestě každého žáka. Jsou první ochutnávkou vědecké práce, první opravdovou výzvou k samostatnému myšlení i prvním krokem na cestě ke zralosti, kterou gymnázium systematicky rozvíjí. Kvartě se tato cesta podařila.

Blahopřejeme.

Mgr. Milena Mačáková

Jméno, příjmení

Název práce

Konzultant

Eliška Kadlčíková

Vývoj portrétu v dějinách umění

Terezie Šímová

Jan Goralčík

Hazard a sázky

Jana Kravčíková

Ivana Maslowská

Příčiny a důsledky drogové závislosti

Jana Kravčíková

Charlotte Složilová

Sociální úzkost

Jana Kravčíková

Jakub Kývala

Možnosti energetických úspor  v moderním stavitelství    

Alena Grosová

Tadeáš Mareš

Plísně ve vybraných tkáních lidského těla

Milena Mačáková

Daniela Handlová

Etologie a způsob chovu Kavkazského pasteveckého psa 

Milena Mačáková

Zbyněk Židek

Vliv kofeinu na lidský organismus

Milena Mačáková

Jiří Pavlík

Hasičské vozy v období 60. – 90. let

Markéta Dučková

Karolína Staňková

Možnosti prevence zubního kazu u dětí a mládeže

Milena Mačáková

Helena Schupfer

Náročnost chovu zakrslého králíka

Milena Mačáková

Natálie Hrčková

Nebezpečí a možná rizika užívání kratomu

Miloslav Pravda

Judita Samková

Frekventované srdeční vady psů se zaměřením na arytmii

Milena Mačáková

Tomáš Onderka

Památné stromy na Vítkovsku

Milena Mačáková

Lenka Kuchtová

Interiérový design

Terezie Šímová

Bára Zajícová

Nové poznatky v léčbě lymfedému

Marie Blaschke

Fotogalerie