• 4.10.2019
  • Lukáš Váňa

Testování čtenářské gramotnosti

Ve dnech od 16. do 26. září proběhlo ve čtvrtých ročnících testování čtenářské gramotnosti SCIO. Žáci ve zhruba dvouhodinovém bloku pracovali na on-line adaptivním ověřovacím testu, který byl pro ně individuálně sestavován tak, jak průběžně odpovídali na zadané úlohy.

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Takovýto test obsahoval 25 až 30 úloh, ve kterých si děti musely poradit nejen s vyhledáváním a zpracováním informací z textu, ale také s grafy, mapami či tabulkami.

Po dokončení testu mohli žáci ihned zjistit, jak jsou na tom se svými čtenářskými dovednostmi. Podle toho, jak odpovídali na otázky a řešili zadání, byli zařazeni do jedné ze šesti možných úrovní: nečtenář, začátečník, průzkumník, objevitel, profík, specialista.

Ve čtvrtém ročníku by měly děti dosáhnout na úroveň průzkumníka. To se více než 40% dětí povedlo. Dalších 20 % pak dosáhlo ještě vyšší úrovně objevitele, což značí, že jsou ve svých čtenářských dovednostech na úrovni 5. až 6. ročníku. Kromě zařazení do těchto kategorií žáci získali i skvělé tipy na tituly knih, které odpovídají jejich dovednostem.

Informace získané z výsledků těchto testů jsou pro nás pedagogy velice přínosné. Pomáhají nám zjistit, jakým směrem se ve výuce čtení s konkrétní třídou i žáky ubírat a na jakých čtenářských dovednostech je třeba ještě zapracovat, aby z dětí vyrostli kvalitní čtenáři.

Mgr. Kristina Holáňová