• 5.5.2025
  • Lukáš Váňa

Jak přednáška o komunikaci odhalila další potenciál septimánů

Septimáni si v pátek 2. května 2025 pozvali do své výuky odborníka z praxe. Stalo se tak na základě nabídnutého programu Den pro školu, který sdružuje stovky prověřených dobrovolníků – od vědců až po umělce. Skutečné příběhy těchto profesionálů mohou studenty inspirovat, mohou jim pomoci najít jejich vlastní cestu a dají učivu praktický rozměr. 

Septimáni si vybrali oblast komunikace s veřejností. Důvod byl jasný: řada studentů potřebuje strach z veřejného vystupování eliminovat a dodat spíše sebedůvěru a sebevědomí. Do Vítkova tedy zamířil trenér komunikace Michal Berka z Olomouce.  „Přál bych si, abyste se na komunikaci dívali jinak,“ uvedl na začátku a zdůraznil, že nejdůležitější 

z našeho veřejného projevu je začátek a závěr, protože si je posluchač pamatuje nejvíce. Zkušenost zdatných komunikátorů rovněž ukazuje, že lidé si po čase nepamatují, co jsme jim říkali, ale jak se s námi cítili. Ve hře je tedy to, co nás utváří především: emoce. 

V průběhu dvou vyučovacích hodin se septimáni mj. dozvěděli o technikách proti strachu, o mocné síle prvního dojmu, o nutnosti v dnešní době tolik ceněné autenticity, o potřebě četby kvalitních knih, o péči o hlas a dýchání, o navázání kontaktu s publikem, o lehkosti a možném humoru během veřejného vystupování. 

Michal Berka studenty rovněž nabádal, aby dobře poznali prostředí, v němž budou  přednášet, což předpokládá chodit na místo s předstihem. Varoval je rovněž před pouhým čtením prezentací a referátů, protože pak nezbývá prostor na důležitý oční kontakt s publikem. 

„Pokud máte opravdu strach z veřejného vystoupení, musíte trénovat. Nahrajte se a poslouchejte se nejméně deset minut,“ prohlásil Michal Berka.

Druhá část jeho vystoupení byla věnována praktickému tréninku. Septimáni se rozdělili na skupiny, každá dostala svůj text, z něhož měla vypreparovat ty nejvýstižnější „zlaté věty“. 

Veřejné vystoupení každého člena skupiny u tabule před třídou mohlo náhodnému pozorovateli jasně ukázat, že septimáni mají i v oblasti komunikace netušený (i tušený) potenciál. 

Mgr. Zuzana Urbánková, třídní učitelka

Fotogalerie