Jak přednáška o komunikaci odhalila další potenciál septimánů
Septimáni si v pátek 2. května 2025 pozvali do své výuky odborníka z praxe. Stalo se tak na základě nabídnutého programu Den pro školu, který sdružuje stovky prověřených dobrovolníků – od vědců až po umělce. Skutečné příběhy těchto profesionálů mohou studenty inspirovat, mohou jim pomoci najít jejich vlastní cestu a dají učivu praktický rozměr.
Septimáni si vybrali oblast komunikace s veřejností. Důvod byl jasný: řada studentů potřebuje strach z veřejného vystupování eliminovat a dodat spíše sebedůvěru a sebevědomí. Do Vítkova tedy zamířil trenér komunikace Michal Berka z Olomouce. „Přál bych si, abyste se na komunikaci dívali jinak,“ uvedl na začátku a zdůraznil, že nejdůležitější
z našeho veřejného projevu je začátek a závěr, protože si je posluchač pamatuje nejvíce. Zkušenost zdatných komunikátorů rovněž ukazuje, že lidé si po čase nepamatují, co jsme jim říkali, ale jak se s námi cítili. Ve hře je tedy to, co nás utváří především: emoce.
V průběhu dvou vyučovacích hodin se septimáni mj. dozvěděli o technikách proti strachu, o mocné síle prvního dojmu, o nutnosti v dnešní době tolik ceněné autenticity, o potřebě četby kvalitních knih, o péči o hlas a dýchání, o navázání kontaktu s publikem, o lehkosti a možném humoru během veřejného vystupování.
Michal Berka studenty rovněž nabádal, aby dobře poznali prostředí, v němž budou přednášet, což předpokládá chodit na místo s předstihem. Varoval je rovněž před pouhým čtením prezentací a referátů, protože pak nezbývá prostor na důležitý oční kontakt s publikem.
„Pokud máte opravdu strach z veřejného vystoupení, musíte trénovat. Nahrajte se a poslouchejte se nejméně deset minut,“ prohlásil Michal Berka.
Druhá část jeho vystoupení byla věnována praktickému tréninku. Septimáni se rozdělili na skupiny, každá dostala svůj text, z něhož měla vypreparovat ty nejvýstižnější „zlaté věty“.
Veřejné vystoupení každého člena skupiny u tabule před třídou mohlo náhodnému pozorovateli jasně ukázat, že septimáni mají i v oblasti komunikace netušený (i tušený) potenciál.
Mgr. Zuzana Urbánková, třídní učitelka