V letech 2010 – 2012 proběhla realizace dvouletého projektu z programu Comenius Partnerství škol v rámci Programu celoživotního učení s názvem Europe´s creators of the future. Kromě naší školy byli do projektu zapojeni žáci a pedagogové z šesti dalších škol: Velké Británie, Francie, Švédska, Turecka, Rumunska a Portugalska. Projekt byl zaměřen na fantazii a tvořivost. Žáci postupně při návštěvách v jednotlivých zemích vytvářeli vlastní ostrovy. Kromě jména a výtvarného zpracování ostrova, prezentovali přírodní podmínky, museli řešit environmentální problémy na ostrově, vytvářeli školský systém, vymýšleli státní svátek, který by obyvatelé ostrova mohli slavit. Projekt trval dva roky. Během tohoto období vycestovalo do partnerských zemí 21 žáků z vyššího stupně. Všechny informace o projektu, fotky, diskuse, prezentace, loga atd. lze získat na stránkách www.zsvitkov.cz a na stránkách projektu www.eucof.eu.
“EUROPE’S CREATORS OF THE FUTURE” – “BUDOUCÍ TVŮRCI EVROPY”
Partnerství sedmi škol
Spolupráce žáků a učitelů od září 2010 do června 2012.
Výchozím bodem pro náš projekt je PUSTÝ OSTROV. Žáci se rozhodnou jak bude ostrov vypadat, jaký na něm bude život (geografie, kultura, tradice…). Každá země pak bude předávat ostrov dál, žáci budou diskutovat o aktuálních problémech na jejich ostrově a hledat kreativní řešení v průběhu partnerských návštěv na školách. Žáci se budou od samého počátku zabývat plánováním, realizací a hodnocením projektu.
Dáváme si za cíl motivovat žáky k rozvoji vůdčích schopností, budou zcela zodpovědní za rozhodování o životě na ostrově. Tento projekt budeme realizovat napříč mnoha předměty.
Česká republika
Druhé setkání partnerských škol
Ve dnech 20. – 24. února 2011 hostila naše škola žáky a učitele z partnerských škol našeho nového grantu EUROPE ´S CREATORS OF THE FUTURE. Návštěvníci z šesti zemí – Velké Británie, Portugalska, Švédska, Francie, Rumunska, Turecka – se k nám sjížděli již o víkendu. Ubytování zahraničním kamarádům poskytli naši žáci. Měli tak obrovskou příležitost zdokonalit se v angličtině. Během týdne byl pro všechny připraven bohatý program. Kromě společných aktivit ve škole jsme navštívili zámek v Hradci nad Moravicí, Olomouc, Kružberskou přehradu a Muzeum Břidlice v Budišově nad Budišovkou. Žáci jednotlivých zemí a také naše žákyně Kateřina Zichová, Lucie Rykalová a Martina Stehlíková prezentovali loga a ostrovy, které si před setkáním společně připravili. Na ostrovech budeme pracovat na dalším setkání v dubnu ve Švédsku.
Portugalsko
Návštěva portugalské školy ve dnech 24. – 28. 10. 2010
První setkání partnerských škol nového projektu se uskutečnilo v Portugalské Sintře. Zástupci z řad učitelů ze všech sedmi partnerských škol se sešli na půdě školy „ESCOLA SECUNDARIA DE SANTA MARIA“, aby připravili podrobný program projektu pro žáky. Z žáků naší školy se ho účastnily žákyně 9. ročníku Anna Valchářová a Kateřina Zichová a zde jsou jejich postřehy.
V neděli ráno jsme se sešly s paní učitelkou Blažkovou a panem ředitelem na vlakovém nádraží v Hranicích, abychom se mohli dopravit na Ruzyňské letiště, odkud jsme odlétali do Portugalska. Konkrétně do města Sintra, které je blízko Lisabonu a je v něm spousta památek a vůbec je tam celkově hezky, o čemž jsme se v následujících v Portugalsku strávených dnech mohli přesvědčit. Během našeho pětidenního pobytu jsme měli možnost vidět rozlehlé zahrady a Palác v Sintře a spoustu dalších památek v Lisabonu. V rodinách, ve kterých jsme bydlely, jsme se cítily dobře, byli na nás hodní a ve škole se nám taky moc líbilo.
Rumunsko
12. – 15. října se naše škola zúčastnila čtvrtého setkání partnerských škol v rámci projektu Comenius. Setkání se konalo v Rumunsku, v malém městečku Cretesti – blízko Bukurešti. Do projektu se zapojili žáci – Viktorie Matulová, Sabina Pachlopníková, Tomáš Sobol a David Machač. Projekt s názvem Europe´s creators of the future je zaměřen na fantazii a kreativitu. Na každém setkání žáci plní úkoly. Toto setkání bylo zaměřeno na školství. A tak naši žáci prezentovali v Cretesti ideální typ školy. Po vyučování nám rumunští spolužáci a kolegové připravili bohatý program. Podívali jsme se do Parlamentního paláce v Bukurešti, do valašského skanzenu. Podnikli jsme výlet do Karpat, prohlédli jsme si také Peles Castle – letní rezidenci prvního rumunského královského páru. V karpatských horách na nás dýchla strašidelná atmosféra, když jsme slyšeli příběh Drakuly – krutého valašského knížete Vlada III. Draculy zvaného „Napichovač“. Kromě krás této země jsme také poznali, jak se rumunští žáci učí ve škole, jak pracují jejich učitelé nebo také, jak to vypadá v rumunských rodinách. Rumunští přátelé byli velmi pohostinní a my jsme si pochutnali na výtečném jídle, které pro nás připravili. Další setkání proběhne v prosinci ve francouzském Bordeaux. Už se moc těšíme.
Švédsko
Naše škola je zapojena do mezinárodního projektu Comenius. V rámci tohoto projektu s názvem Europe´s creators of the future proběhlo ve dnech 12. 4. – 17. 4. 2011 třetí setkání partnerských škol ve Švédsku – v šestém největším městě Vasteras. Setkali se zde žáci a učitelé ze sedmi zemí. Kromě zástupců švédské školy, kteří se o nás pečlivě starali, přijeli i žáci a učitelé z Portugalska, Rumunska, Francie, Turecka, Velké Británie. Naše žáky zastupovali Lucie Rykalová, Martina Stehlíková, Adam Čech a Lukáš Landu. Žáci byli ubytování v hostitelských rodinách, trávili se svými protějšky volný čas a chodili do školy a účastnili se společně vyučování. Ve škole také pracovali na grantu. Společným jmenovatelem tohoto setkání byla voda a ekologie. Pro žáky i učitelé byl připraven bohatý program. Kromě prohlídky města Vasteras, přírodního skanzenu jsme navštívili také hlavní město Stockholm, který nese právem přízvisko Benátky severu. Naši žáci si ve Švédsku mohli ověřit, jak jsou na tom s angličtinou, přesvědčili se o tom, že není jednoduché diskutovat v angličtině na ekologické téma, ale hlavně se mohli v komunikaci v cizím jazyce zdokonalit. Myslím, že si všichni pobyt ve Švédsku užili a těšíme se na další setkání, které proběhne v říjnu v Rumunsku.
Turecko
„Myslím, že jsem si tu angličtinu trochu zlepšil,“ prohlásil na zpáteční cestě jeden z našich žáků, kteří měli možnost v týdnu od 14. – 18. února navštívit v rámci projektu Comenius partnerskou školu v tureckém městě Adana. „Hm, to já musím tedy upřímně říct, že se budu muset začít tu angličtinu víc učit,“ sebekriticky prohlásil druhý.
Nejlepším druhem učení bývá vlastní zkušenost. Člověk je vhozen do vody a musí plavat. Naši žáci si zkusili, jaké to je být v úplně cizím prostředí, nejen pokud jde o jazyk, ale také pokud jde o jinou kulturu, jiný způsob života, zvyklosti, jídlo, návyky… Měli možnost poznat, jak se v Turecku bydlí, jaké problémy mají tamní děti a jak to vypadá během vyučování nebo jak je vybavena škola.
Zjistili, že každodenní realita může být zcela jiná a získali zkušenost. Teď mají možnost srovnat, jejich náhled už není omezen pouze městem, kde žijí. I když tu a tam nerozuměli jazyku, tu a tam je překvapily stravovací návyky nebo životní styl, na zpáteční cestě probrali zkušenosti z jednotlivých rodin a shodli se, soudě tedy podle toho, co říkali, že taková cesta a zkušenost je dobrá, právě proto, že se jejich obzor rozšířil. A shodli se také na tom, že své znalosti chtějí dále rozšiřovat, a že to cítí jako nezbytnost. Myslím, že cíl cesty byl splněn. Budeme je dále v jejich nadšení poznávat podporovat a doufáme, že bude trvalé.
Velká Británie
Posledních pět dubnových dnů bylo pro žáky Michaelu Noskovou, Kristýnu Uhrovou, Ondřeje Zubíka z VIII.A a Rostislava Dorneana z VI.A ve znamení kreativity, poznávání a objevování. V rámci programu Comenius se totiž bezplatně zúčastnili závěrečného výjezdu a svým dramatickým vystoupením o díle Petra Bezruče a prezentací o přípravě tradičního českého jídla završili společné projektové téma, a to Europe´s Creatores of Future. Po příjemných povinnostech pak následovalo seznámení s anglickými spolužáky, ochutnávka nejenom pravé anglické slaniny, nýbrž i tradičních anglických jídel včetně tea s mlékem. S němým úžasem všichni žáci obdivovali kouzlo anglické gotiky v Gloucesteru, která tvořila kulisy pro filmové zpracování Harryho Pottera, stejně jako říční doky spolu s nepřehlédnutelnými skladovacími budovami z viktoriánského období, jež dnes slouží jako obchodní centra či k běžnému bydlení. Pomyslnou třešničkou na dortu byla návštěva historického města Bath s nejzachovalejšími římskými lázněmi v severní Evropě, s katedrálou, v níž byl korunován první anglický král Edgar Mírumilovný, a Muzeem módy, kde především dámy využily možnost obléci se do nabízených historických kostýmů. Návštěvou Anglie skončil dvouletý partnerský projekt, díky kterému se jednadvacet žáků naší školy mohlo podívat do šesti evropských destinací, tedy do Anglie, Turecka, Francie, Rumunska, Švédska a Portugalska.