7. zprávička z Ekotýmu gymnázia

Ve středu 19. března se uskutečnilo další setkání členů Ekotýmu gymnázia, během kterého jsme se zaměřili na dvě klíčová témata – ekologickou stopu a přípravu prezentací o hydrobiologii. V úvodu jsme se věnovali ekostopě, tedy měření dopadu našich každodenních činností na životní prostředí. Diskutovali jsme o možnostech, jak ji snížit – například omezením plastového odpadu, úsporou energie nebo podporou lokálních produktů. Druhá část setkání byla věnována hydrobiologii. Pracovali jsme na tvorbě prezentací, které se zaměřují na kvalitu vody, význam vodních ekosystémů a ochranu vodních zdrojů. Každý z nás si vybral specifické téma, například znečištění vod plastovým odpadem, biodiverzitu řek a rybníků nebo význam mokřadů. 

Mgr. Milena Mačáková


6. zprávička z Ekotýmu gymnázia

V měsíci únoru se zájemci z řad nadšených amatérských fotografů zapojili do soutěže ekologického Hnutí Brontosaurus Na cestě. 

Zadání soutěže:

Skákat, letět, plavat, běžet, plazit se, hrabat nebo jít… Způsoby pohybu v přírodě jsou různé a cestovat se dá na vzdálenosti malé i velké. Ať už malé semínko borovice vznášející se ve větru, vlna směřující k břehu nebo sobi migrující bezlesou tundrou - jedno mají společné: jsou na cestě. Všechno v přírodě je v neustálém pohybu a má to důvod. Tyto cesty mohou trvat několik minut, ale i několik let. Co se vybaví vám, když se ve spojení s přírodou řekne na cestě? Zkuste se vcítit do fungování přírody a inspirovat se těmito otázkami:

? Jaké druhy pohybu a cestování se mohou v přírodě objevit?

? Co všechno a jak může v přírodě cestovat?
? Jak vypadají organismy, které cestují? Musí se pohybu nějak přizpůsobovat?
? Může se na cestě ocitnout i neživá příroda?
? A co rostliny? Mají nějakou možnost cestovat?
? Co je důvod a cíl toho přenést se jinam?
? Cestujete do přírody i Vy?
? Střetávají se cesty člověka a přírody?
 

Těšíme se na unikátní fotografická díla a dle nových pravidel soutěže i krátká videa.

Mgr. Milena Mačáková


5. zprávička z Ekotýmu gymnázia

V měsíci lednu jsme k zhodnocení odeslali výstupy 2. etapy CO2 ligy a s napětím očekáváme výsledky. Sextánky připravily pro své spolužáky novou tematickou nástěnku. Podařilo se sestavit 2 týmy k účasti na projektu Ekovýzva 2025 MAS Vítkovska. Ekovýzvy se chopili žáci tercie. 1. tým ve složení Theodora Mikulčáková, Damián Socha, Ondřej Šustek, Valentýna Jarošová a Ellen Studénková bude průběhu tří měsíců monitorovat biodiverzitu na soustavě rybníků Bělidla, 2. tým ve složení Nela Stránská, Lucie Daříčková, Ema Holáňová, Lenka Zemanová a Simona Vránová se zaměří na regionální potraviny.

Mgr. Milena Mačáková


4. schůzka Ekotýmu gymnázia

V měsíci prosinci plníme 2. etapu CO2 ligy. Zaměřili jsme se na výpočet osobní uhlíkové stopy a naše možnosti jejího snížení.

? DOPRAVA: přestat spalovat fosilní paliva → cesty automobilem lze nahradit jízdou prostředky hromadné dopravy nebo ještě lépe chůzí či jízdou na kole

? BYDLENÍ: nejjednodušším způsobem, jak podstatně snížit uhlíkovou stopu, je přechod k obnovitelným zdrojům elektřiny → ať již z vlastní solární elektrárny nebo přechodem na zelený tarif některého z dodavatelů, doma lze nepřetápět a snížit spotřebu teplé vody např. kratší dobou sprchování

? POTRAVINY: omezení spotřeby masa a mléčných výrobků a nahrazení dovozových potravin potravinami místními → i jedním bezmasým dnem v týdnu uděláte dobře nejen sobě, ale ušetříte   spoustu emisí methanu

? SPOTŘEBA: omezení spotřeby obecně → skutečně potřebujeme kupovat další nové věci aneb boj proti konzumu

Mgr. Milena Mačáková


3. schůzka Ekotýmu gymnázia

V měsíci listopadu pokračujeme v přípravě cyklu přednášek pro CO2 ligu. Tým zhotovil informační nástěnku pro spolužáky a zveřejnil první údaje na sociální sítě. Proběhla příprava žáků na Soutěž mladých zoologů v ZOO Ostrava zaměřená na ekologii vodních savců.

Mgr. Milena Mačáková

Soutěž mladých zoologů.pptx


2. schůzka Ekotýmu gymnázia

V měsíci říjnu jsme začali řešit 1. etapu CO2 ligy s názvem Jak se věci mají. 

Čekají nás tyto úkoly:

  • Seznam se s klimatickým rozvratem – zpracuj metodou příčin a důsledků klimatické změny
  • Prožij své emoce – ztvárni rozmanitou formou (báseň, povídka, tanec, koláž apod.) své pocity z budoucnosti planety Země.
  • Nenech si to pro sebe – předej nejdůležitější poselství o tom, co je to klimatická krize, co pro vás znamená, jak ovlivňuje svět, jak může ovlivnit váš budoucí život jakoukoliv formou např. přednáškou, besedou, videem, prezentací

 Za 6.G a 2.RG tým Ekokomisaři


1. schůzka Ekotýmu gymnázia

Ekotým gymnázia 2024-2025.pptx